Hur vi odlar på Ljusgårda

För att beskriva hur det går till när det innovativa och hållbara foodtechbolaget Ljusgårda odlar sallad inomhus i Tibro, hjälpte jag till att ta fram denna animerade film.

Filmens syfte är att visa hur Ljusgårdas vertikala inomhusodling går till dels för deras investerare och att fungera som insälj till nya butiker.

Sedan denna film skapades har det hänt mycket. Bolaget tog i januari 2022 in 170 miljoner till en värdering på 1 miljard. De har i september 2022 tecknat ett nytt distributionsavtal med Dagab som gör att Ljusgårdas påssallader börjat säljas i 550 nya butiker.

De fortsätter sin satsning för att bli Europas största företag inom inomhusodling och en utbyggnad av ytterligare en anläggning på 18 000 kvadratmeter är igång.

Detta är en film som visar varför du kan äta svensk sallad med gott samvete, året om.

Utöver väldigt positiva kommentarer och organisk spridning på sociala medier blev den nominerad i Publishingpriset 2021 i kategorin »Informationsfilmer individ«.

 


KUND

Ljusgårda

Uppdrag

Animerad film / Explainer

Verktyg

Adobe After Effects, Illustrator, Rough animator


Filmen var nominerad i Publishingpriset 2021 i kategorin »Informationsfilmer individ«.